fbpx
shadow

Kotiopetus kesällä: yli 15 vinkkiä rennompaan opiskeluun

Kotiopetus kesällä yli 15 vinkkiä rennompaan opiskeluun

Kotikoulua voi käydä mihin aikaan vuodesta tahansa ja kotiopetus kesällä tarjoaakin loistavia mahdollisuuksia opiskeluun. Oppimista tapahtuu eri ympäristöissä vaihtelevilla tavoilla, kun yhdistät kotiopetusta muihin kesäpuuhiinne. Nappaa tästä artikkelista yli 15 vinkkiä, joilla kotiopetus kesällä sujuu mukavasti!

 

Hyödynnä kotiopetuksessa hyvät ulkoilusäät

Kesällä lämpimällä säällä on mukavaa liikkua ulkona, ja tämä kannattaa hyödyntää myös kotiopetuksessa. Eri oppiaineiden sisältöjä voi hyvin opiskella ulkona kesän aikana. Tässä muutamia sisältöjä, jotka sopivat erityisen hyvin kesällä ulkoilmassa opiskeltaviksi:

 

  • Ympäristöoppi: lajien tunnistus, luonnon havainnointi, kasvuolosuhteiden tutkiminen
  • Biologia: kasvion tai eliökokoelman koostaminen, luontoon liittyvä tutkimus
  • Liikunta: uiminen, luontoliikunta, yleisurheilu ja pallopelit, pihapelit, suunnistus sekä muita lajeja kuten parkour, rullalautailu ja pyöräily
  • Ympäristöoppi ja Terveystieto: turvallinen liikkuminen vesillä

 

Kesällä liikutaan monesti enemmän veden äärellä uimarannoilla ja veneillessä. Siksi kesä on hyvä ajankohta opetella vesillä liikkumisen ja uimisen turvataitoja.

Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (Opetushallitus, 2014, 132) on muun muassa vuosiluokkien 1-2 sisältönä: “Harjoitellaan turvallista toimimista lähiympäristössä ja liikenteessä. Perehdytään turvataitoihin sekä turvallisuusohjeisiin ja niiden perusteluihin.” Yläkoulun liikunnan tavoitteissa on kirjattu uima- ja pelastustaitojen vahvistaminen (Oph, 2014, 434).

 

Sinua saattaa kiinnostaa myös: Näin sujuu lapsen siirtäminen kotiopetukseen – 3 selkeää askelta

 

Kotiopetus kesällä voi sisältää vaikkapa metsäretkiä

Oppimista tapahtuu luontaisesti monenlaisissa ympäristöissä, ja kesällä eräs loistava ympäristö on metsä. Päiväretken tai yön yli tapahtuvan telttailun lomassa voi opiskella hyvinkin erilaisia sisältöjä.

Metsässä voi luontaisesti opiskella tietysti metsään liittyviä sisältöjä, joita löytyy erityisesti ympäristöopista, biologiasta sekä maantiedosta. 3-6 luokkien ympäristöopissa sisältöinä ovat esimerkiksi Suomen luonto ja karttojen käyttäminen (Oph, 2014, 241). Maa- ja kallioperää voi myös hyvin opiskella metsäretkellä. Biologiassa 7-9 luokilla perehdytään suomalaiseen metsäekosysteeemiin (Oph, 2014, 381), ja mikä olisikaan parempi paikka aiheen opiskeluun kuin metsä!

Metsäretkillä on aina hyvä olla mukana ensiapupakkaus ja yleisimpiä ea-taitoja voi harjoitella aidossa ympäristössä. Miten esimerkiksi hoidetaan kaatumisen seurauksena nyrjähtänyt nilkka? Tai miten sidotaan puukon lipeämisestä syntynyt haava? Toiminta ensiaputilanteissa kuuluu sekä 3-6 luokkien ympäristöopin että 7-9 luokkien terveystiedon sisältöihin (Oph, 2014; 241, 400).

Oppiaineet, joita ei ehkä ensimmäisenä tulisi mieleen opiskella metsäretkellä, ovat uskonto ja elämänkatsomustieto. Kummankin oppiaineen yläkoulun sisällöissä tarkastellaan erilaisia uskontokäsityksiä, ja luonnonuskontojen käsittelyyn metsä on mahtava ympäristö. (Oph, 2014; 405, 408, 412.)

Lisäksi erityisesti elämänkatsomustiedossa pohditaan omien valintojen vaikutusta kestävään tulevaisuuteen sekä huomataan eettisiä ulottuvuuksia myös ympäristöstä. Pohdinnoissa tarkastellaan ihmisen ja luonnon välistä suhdetta, johon metsäretki tarjoaa näkemyksiä. (Oph, 2014; 412 – 413.)

 

Lomamatkoilla tulee opiskeltua huomaamatta

Oletteko kesällä tekemässä matkan kotimaahan tai ulkomaille? Kotioppija kannattaa ottaa mukaan sekä matkan suunnitteluun että toteutukseen, sillä samalla hän voi opiskella monipuolisesti eri sisältöjä.

Kotiopetus kesällä voi olla käytännössä vaikka matkasuunnitelman laatimista: voitte laskea yhdessä esimerkiksi matkaan kuluvaa aikaa ja vertailla, kuinka kauan matkaan kuluisi kävellen, autolla tai lentokoneella. Selvittäkää, kuinka pitkä matka kohteeseen on ja miettikää, kuinka pitkä matka olisi kilometrien sijasta sentti- tai millimetreinä. Yksikkömuunnokset kuuluvat 3-6 -luokkien matematiikan sisältöihin ja lisäksi mittakaavaa voi opiskella tutustumalla matkakohteen karttoihin (Oph, 2014; 236).

Voitte suunnitella yhdessä matkan budjettia. Etsikää tietoa esimerkiksi matkakohteen keskimääräisestä hintatasosta ja kuinka paljon pääsyliput mielenkiintoisiin nähtävyyksiin maksavat. Lapsi oppii hahmottamaan rahasummia ja pohtimaan rahankäyttöä, joka sivuaa matematiikan rahaan liittyvien laskujen lisäksi myös yhteiskuntaopin sisältöjä.

Oman talouden hallinta kuuluu 7-9 -luokkien yhteiskuntaopin tavoitteisiin (Oph, 2014; 419.) Alakoulun yhteiskuntaopin tavoitteena on muun muassa “tukea oppilasta ymmärtämään oman rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteita sekä harjoittelemaan niihin liittyviä taitoja” (Oph, 2014, 260).

Lomamatkaan voi yhdistää äidinkielen sisältöjä esimerkiksi kirjoittamalla matkakertomuksen. Matkapäiväkirjaa voi pitää myös vieraalla kielellä, ja kielitaitoa voi mahdollisesti harjoitella myös paikallisten kanssa matkakohteesta riippuen. Historiassa voi tutustua matkakohteen historiaan tai tiettyyn ajanjaksoon, jolloin matkakohde oli merkittävässä roolissa maailmanhistorian kannalta.

Paitsi historian opintojen kannalta, matkakohteen arkkitehtuuri ja museot voivat tarjota loistavaa sisältöä myös kuvataiteen opintoihin. Historian ja kulttuurin vaikutusten ymmärtäminen taiteessa on eräs kuvataiteen tavoitteista 3-6 -luokilla ja 7-9 -luokilla. Kaikilla vuosiluokilla kuvataideopetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. (Oph, 2014; 145, 267, 427.)

 

Kotiopetus kesällä on myös arkea kotona

Kesällä tulee aikaa vietettyä tietysti myös kotosalla. Kesäisiin päiviin saa hyvin liitettyä opiskeltavia sisältöjä esimerkiksi ympäristöopista, maantiedosta, käsitöistä ja yhteiskuntaopista.

Puutarhanhoidon saa loistavasti yhdistettyä kotiopetukseeen, sillä ympäristöopin 1-2 luokkien sisällöissä on mainittu pienimuotoisten tutkimusten toteuttaminen kasveja kasvattamalla (Oph, 2014, 133). Kasvien kasvatus kuuluu myös yläkoulun biologian sisältöihin.

Kesäpäivänseisaus ja juhannuksen valoisat yöt antavat mahdollisuuden tarkkailla vuodenaikoja ja maapallon liikkeen vaikutusta konkreettisesti. Ympäristöopin 3-6 -luokkien sisällöissä perehdytään lähiavaruuteen, vuodenaikoihin, päivän ja yön vaihteluun sekä maapallon rakenteeseen. 7-9 -luokkien maantiedon sisällöissä on mainittu planetaarisuus sekä vuorokauden- ja vuodenaikojen vaihtelu. (Oph, 2014; 242, 386.)

Sään ja ympäristön ilmiöiden tutkiminen kuuluvat 3-6 -luokkien ympäristöopin tavoitteisiin ja sisältöihin (Oph, 2014, 242). Kesällä ukonilma ja sateenkaaret ovat luonnonilmiöitä, joiden tutkimisen voi kiinnostavalla tavalla yhdistää opetussuunnitelman tavoitteisiin.

Ehkä kotona tai kesämökillä on jokin remontointiprojekti meneillään, jossa kotioppija pääsee avustamaan? Käsitöiden sisältöihin kuuluu erilaisten materiaalien sekä työkalujen käyttäminen, jota remontoinnin yhteydessä tulee yleensä väkisinkin harjoiteltua.

Jos yläkouluikäisellä lapsellasi on jo kesätyö, käyttäkää tämä hyödyksi yhteiskuntaopin opinnoissa! Tutkikaa yhdessä palkkakuittia, työehtoja ja keskustelkaa työntekijän ja työnantajan vastuista sekä oikeuksista. Kesätyön puitteissa voi opiskella sisältöjä niin taloudellisesta toiminnasta kuin oman elämän hallinnastakin (Oph, 2014, 261).

 

Lähde:

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus: Määräykset ja ohjeet 2014:96.

 

Tässä oli vain pieni osa kaikesta siitä, mitä kesällä voi opiskella! Miten sinä järjestät kotiopetusta kesällä?

 

P.S. Feeniks-nettikoulu on auki koko kesän! Nettikoulun tehtävät voitte toteuttaa haluamallanne tavalla esimerkiksi ulkoilmassa tai lomamatkalla. Aloittaminen onnistuu myös kesällä, täytä vain ilmoittautumislomakkeemme!

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *